Humanisterna Syd – styrelsen 2014

Här är en presentation av styrelsen för Humanisterna Syd, vald på årsmötet den 17 mars 2014. Nedan även revisorer och valberedning.

 
IMG_9669_profil_byst_web

Magnus Timmerby, ordförande
Humanismen är en livsfilosofi för människor som tror att det går att leva ett meningsfullt liv utifrån en kombination av rationalism och medmänsklighet, utan övernaturliga idéer. Centralt i humanismen är en vetenskaplig världsbild, kritiskt tänkande och omtanke om andra människor.
Som humanist är jag väldigt nyfiken på livets stora frågor. Och jag tror att svaren söks bättre genom vetenskap, filosofi och kultur än genom heliga böcker, heliga män och mystiska upplevelser.

Jag vill gärna lyfta fram en humanistisk etik som kontrast till moralsystem grundade i tradition eller religion. Mänskligheten står inför svindlande tekniksprång inom bioteknik, konstgjord intelligens, energi, vapenindustri etc. Det hjälper oss knappast att ängsligt hålla fast vid dunkla föreställningar om hur världen och moralen fungerar. Istället bör vi utforska framtidens möjligheter och risker utifrån ett vetenskapligt kunskapsbygge och en öppen och framåtblickande diskussion.

Några av mina intressen inom humanism är hur vi kan främja kritiskt tänkande i skolan, hur samhällsbeslut kan fattas på en mer evidensbaserad grund, och hur begrepp som andlighet och själavård kan förstås på ett rationellt sätt, utan mysticism.
Jag är även ledamot av Humanisternas förbundsstyrels där jag bland annat är kontaktperson för Humanisternas internationella relationer samt ceremoniverksamheten.

När jag har möjlighet besöker jag gärna kollegerna i Europeiska Humanistfederationen som gör ett viktigt politiskt arbete i rejäl motvind. Och till vardags jobbar jag som konsult inom industri och IT.

 
Björn J foto
Björn Johnson, ledamot
Ett sekulärt samhälle är en utopi att sträva emot, men en sekulär stat är ett realistiskt mål. I mitt arbete som forskare inom narkotikapolitik och narkomanvård har jag tyvärr kunnat konstatera att vi är en bra bit från det målet – religiösa och andra kunskapsfientliga organisationer utövar inflytande både som lobbygrupper och som utförare inom den offentliga sektorn. På andra områden, exempelvis inom skolans värld och när det gäller yttrandefrihetsfrågor, har religionerna flyttat fram sina positioner de senaste decennierna. Det är en utveckling som måste motverkas.

Jag är född 1971, skåning sedan början av 1990-talet. Bor utanför Staffanstorp och arbetar på Malmö högskola. Avstår partipolitik men ser mig själv som liberal vänster. Jag ogillar moralism men tycker att det är någorlunda häftigt att betala skatt. Republikan, såklart.

 
Karen Kristensen, ledamot
Född och uppvuxen i Danmark och sedan 1995 bosatt i Sverige.
Jobbar deltid som problemhundskonsult i min egen firma. Jag gick med i Humanisterna för ett par år sedan och är engagerad i nätverket Kvinnliga Humanister.
För mig står Humanisterna först och främst för förnuft och upplysning. För vad händer i ett samhälle där fler och fler människor tror på det övernaturliga? Inför viktiga beslut söker människor vägledning av så kallade medium som påstår sig kunna kommunicera med andar.
Vi måste få tillbaka det sunda förnuftet som vår ledstjärna. Förnuftet leder till kunskap, trygghet och fred i sinnet.

 
Gunilla
Gunilla Larsson, ledamot
Barnmorska/distriktssköterska. Arbetar bland annat som skolsköterska i Malmö.

Ateist blev jag redan i tonåren. Är döpt men inte konfirmerad. Jag vill leva i ett samhälle där offentliga verksamheter är fria från religiösa yttringar och symboler. Jag tycker mig skymta, under de senaste åren, en ökande vördnad för religiösa människor och deras trosyttringar. Det står människan fritt att ge uttryck för sin religiositet/andlighet men jag vill inte böja nacke för den.

En fråga som intresserar mig är hederskulturer och deras negativa konsekvenser, och i stort vill jag jobba mot orättvisor och kränkningar som sker i religionens namn.

 
CALO
Catarina Löfqvist, ledamot
Medelålders elkraftingenjör som arbetar med nationell krisberedskap inom elförsörjningen.

Jag kan förstå och respektera det kulturhistoriska värdet, vissa traditoner och gemenskapen som finns inom kyrkor och religionen.

Humanist sedan några år tillbaka då jag uppmärksammade det galna med religiösa friskolor och att många lever under kulturella och religiösa regler som berövar deras rättigheter och egna val. Att tron är så viktig att det kan styra livet eller samhället och påverka andra eller ännu värre, döma andra för sitt levnadssätt är däremot helt främmande för mig.

Religionsfriheten är viktig men särlagstiftning för vissa troende eller religiös projicering är jag emot. En gemensam värdegrund och sekulär lagstiftning sätter gränser och ger människor den frihet de behöver. En sekulär lagstiftning behövs för att ge alla en möjlighet att utvecklas i en demokratisk värld med mänskliga rättigheter, jämlikhet och frihet för individen att fritt välja utbildning, partner och livsstil.

 
Thommy M. Malmström
Thommy M. Malmström, ledamot
Jag har alltid känt förvåning när jag träffat religiösa personer eller läst om religion. Mina funderingar har kretsat kring hur man klarar att få ihop tankar på gudar och religion rent logiskt? Jag har vänt och vridit på alla dessa argument och jag får det bara inte att gå ihop. Därför menar jag att det finns inget utanför det naturliga, hur gärna man än vill.

Humanist är jag sedan många år för att jag vill ha ett sekulärt alternativ till religiösa ceremonier och för att få ett konkret inflytande i livsåskådningsdebatten.

Östra Skåne är mitt ursprung för 55 år sedan, men sedan många år Lundabo med sambo och snart utflugna barn. Även skeptiker och republikan av rent logiska orsaker. Till yrket IT-arkitekt.

 
Hans
Hans Schiött, ledamot, kassör
73-årig pensionerad ingenjör som håller igång min medmänskliga ådra i hjälporganisationen Lions och i Humanisterna och som håller i gång min tekniska ådra i min bostadsrättsförening.

Har alltid, från min vetenskapliga bakgrund, försökt hålla isär tro och vetande. Det gör mig till en ateist som gärna arbetar för att förbättra mänskliga rättigheter och för ett sekulärt samhälle.

 
Ledamöter är även:
Caroline Bilander, ledamot
Arthur Miller, ledamot
Nova-Jeanette Nilsson, ledamot

Revisorer
Christina Björklund (ordinarie)
Andrea Lang (suppleant)

Valberedning
Katarina Erlingson (sammankallande)
Gunnar Hjert

2 Responses to Humanisterna Syd – styrelsen 2014

  1. […] är välkomna till diskussionsmöte om Humanisternas idéprogram. Det är Humanisterna Syds styrelse som träffas för att läsa igenom och diskutera idéprogrammet, och vi håller mötet öppet för […]

  2. […] Magnus Timmerby, ordförande i Humanisterna Syd och ledamot i Humanisternas förbundsstyrelse […]

Lämna en kommentar