Styrelsen 2013

Här är en presentation av styrelsen för Humanisterna Syd, vald på årsmötet den 6 mars 2013. Nedan även revisorer och valberedning.

 
IMG_9669_profil_byst_web

Magnus Timmerby, ordförande
Humanismen är en livsfilosofi för människor som tror att det går att leva ett etiskt och meningsfullt liv utan religion eller annan mysticism. Humanister vill utforska livets stora frågor utifrån en vetenskaplig världsbild och en inkluderande människosyn.

Jag vill gärna lyfta fram en humanistisk etik som kontrast till andra moralsystem. Mänskligheten står inför svindlande tekniksprång – antagligen större än de vi hittills sett – inom konstgjord intelligens, medicin, bioteknik, energi, rymdfart, vapenindustri etc. Då duger det inte att klamra sig fast vid dunkla föreställningar om hur världen och moralen fungerar. Istället bör vi utforska framtidens möjligheter och risker utifrån ett vetenskapligt kunskapsbygge, en öppen och framåtblickande diskussion och en syn på människan som världsmedborgare.

Några av mina intressen inom humanismen är hur vi kan främja kritiskt tänkande i skolan, hur samhällsbeslut kan fattas på mer evidensbaserad grund, och hur begrepp som andlighet, själavård och existentiella behov kan förstås på ett rationellt, icke-flummigt sätt. När jag har möjlighet besöker jag gärna kollegerna i Europeiska Humanistfederationen som gör ett viktigt politiskt arbete i rejäl motvind. Och till vardags jobbar jag som konsult inom industri och IT.

 

Gunnar

Gunnar Hjert, ledamot, sekreterare, officiant
72 år, översättare, fordom utbildningsadministratör vid Lunds universitet.

Humanism är för mig i första hand frihet från dogmer och vanföreställningar. Ett samhälle ska byggas på förnuft, kunskap, kultur och medmänsklighet. Vi ska visa tolerans mot oliktänkande men visa att det går att finna trygghet och glädje i tron på människans förmåga att skapa en värld av fred, solidaritet och tillit till varandra.

Jag tar officiantuppdrag (främst barnvälkomnanden och begravningar) i sydvästra och nordöstra Skåne.

 

Karen Kristensen, ledamot
Född och uppvuxen i Danmark och sedan 1995 bosatt i Sverige.

Jobbar deltid som problemhundskonsult i min egen firma. Jag gick med i Humanisterna för ett par år sedan och är engagerad i nätverket Kvinnliga Humanister.

För mig står Humanisterna först och främst för förnuft och upplysning. För vad händer i ett samhälle där fler och fler människor tror på det övernaturliga? Inför viktiga beslut söker människor vägledning av så kallade medium som påstår sig kunna kommunicera med andar.

Vi måste få tillbaka det sunda förnuftet som vår ledstjärna. Förnuftet leder till kunskap, trygghet och fred i sinnet.

 

Gunilla

Gunilla Larsson, ledamot
Barnmorska/distriktssköterska. Arbetar bland annat som skolsköterska i Malmö.
 
Ateist blev jag redan i tonåren. Är döpt men inte konfirmerad. Jag vill leva i ett samhälle där offentliga verksamheter är fria från religiösa yttringar och symboler. Jag tycker mig skymta, under de senaste åren, en ökande vördnad för religiösa människor och deras trosyttringar. Det står människan fritt att ge uttryck för sin religiositet/andlighet men jag vill inte böja nacke för den.

En fråga som intresserar mig är hederskulturer och deras negativa konsekvenser, och i stort vill jag jobba mot orättvisor och kränkningar som sker i religionens namn.

 

Thommy M. Malmström

Thommy M. Malmström, ledamot
Jag har alltid känt förvåning när jag träffat religiösa personer eller läst om religion. Mina funderingar har kretsat kring hur man klarar att få ihop tankar på gudar och religion rent logiskt? Jag har vänt och vridit på alla dessa argument och jag får det bara inte att gå ihop. Därför menar jag att det finns inget utanför det naturliga, hur gärna man än vill.

Humanist är jag sedan många år för att jag vill ha ett sekulärt alternativ till religiösa ceremonier och för att få ett konkret inflytande i livsåskådningsdebatten.

Östra Skåne är mitt ursprung för snart 55 år sedan, men sedan många år Lundabo med sambo och snart utflugna barn. Även skeptiker och republikan av rent logiska orsaker. Till yrket IT-arkitekt.

 

Beth Melander, ledamot

 

Yvonne Rosén, ledamot
52 år, lärare/specialpedagog inom gymnasieskolan i Malmö.

Aktiv inom Humanisterna sedan fyra år tillbaka. Intresserad av frågor som rätten att själv bestämma över när och hur vi vill sluta våra liv. Jag ser gärna att frågor inom RTVD – Rätten till en värdig död – lyfts upp till debatt.

HBT-frågor engagerar mig, ett samhälle där människors lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell identitet och könstillhörighet är en självklarhet.

För mig betyder det mycket att skolan ska vara helt konfessionsfri och därför ska det inte finnas några religiösa friskolor. Barn har rätt till en värderingsfri och allsidig undervisning som vilar på vetenskaplig och beprövad grund.

Humanism för mig är demokrati, omtanke, likaberättigande, kritiskt tänkande och ett samhälle utan förtryck där människan under ansvar själv bestämmer över sitt liv.

 

Hans

Hans Schiött, ledamot, kassör
72-årig pensionerad ingenjör som håller igång min medmänskliga ådra i hjälporganisationen Lions och i Humanisterna och som håller i gång min tekniska ådra i min bostadsrättsförening.

Har alltid, från min vetenskapliga bakgrund, försökt hålla isär tro och vetande. Det gör mig till en ateist som gärna arbetar för att förbättra mänskliga rättigheter och för ett sekulärt samhälle.

 

Claudia

Claudia Velásquez, ledamot
Jag är uppvuxen i Perú men flyttade till Sverige när jag var 21 år gammal. Jag har nu bott i Sverige i halva mitt liv. Jag är utbildad socionom och arbetar som socialsekreterare.

Jag tycker det är viktigt att stå på de svagas sida i samhället och för mig är det en självklarhet att engagera sig i samhällsfrågor.  Hjärtefrågor för mig är mänskliga rättigheter, i synnerhet människors lika värde och rätt till lika möjligheter oavsett ursprung och ekonomiska förutsättningar.

Anledningen till att jag är medlem i Humanisterna är att jag tycker det är viktigt med ett sekulärt samhälle. Humanisternas uppgift är att visa att vetenskapen och sunt förnuft kan visa lösningar på människans problem.

För mig som kommer från ett land som koloniserades och där den katolska kyrkan införde och påtvingade kristendomen har detta en stor betydelse. Fortfarande har den katolska kyrkan stort inflytande i Latinamerika och hindrar kampen för kvinnornas rättigheter. Det känns angeläget och viktigt att hålla vid liv en kritisk debatt kring mänskliga rättigheter kontra religiösa föreställningar som begränsar människans frihet. Samtidigt anser jag att man inte får glömma att människor som lever i fattigdom söker sig till religionen eftersom de inte har ett annat alternativ. Religionen hade inte varit relevant i en värld utan fattigdom.

Mitt liv känns lite tomt om jag inte har något projekt på gång under min fritid. Jag  tycker det är spännande att träffa nya människor och arbeta tillsammans för bra saker som till exempel genom att bidra till att stimulera det kritiska tänkandet hos unga människor.

 

Revisorer
Ordinarie: Christina Björklund
Suppleant: Jan Sidén

 

Valberedning
Kommer bestämmas på ett senare medlemsmöte.

2 Responses to Styrelsen 2013

  1. […] NOT: Se styrelsen för 2013 här. […]

  2. […] – Magnus Timmerby, Humanisterna […]

Kommentera

