Styrelsen 2012

NOT: Se styrelsen för 2013 här.

Här är en presentation av styrelsen för Humanisterna Syd, vald på årsmötet den 28 februari 2012. Nedan även namn på revisorer och valberedning.

 

Gunnar Hjert, ordförande, officiant
71 år, översättare, fordom utbildningsadministratör vid Lunds universitet.

Humanism är för mig i första hand frihet från dogmer och vanföreställningar. Ett samhälle ska byggas på förnuft, kunskap, kultur och medmänsklighet. Vi ska visa tolerans mot oliktänkande men visa att det går att finna trygghet och glädje i tron på människans förmåga att skapa en värld av fred, solidaritet och tillit till varandra.

Jag tar officiantuppdrag (främst barnvälkomnanden och begravningar) i sydvästra och nordöstra Skåne.

 
Yvonne Rosén, vice ordförande
51 år, lärare/specialpedagog inom gymnasieskolan i Malmö

Aktiv inom Humanisterna sedan tre år tillbaka. Intresserad av frågor som rätten att själv bestämma över när och hur vi vill sluta våra liv. Jag ser gärna att frågor inom RTVD – Rätten till en värdig död lyfts upp till debatt.

HBT-frågor engagerar mig, ett samhälle där människors lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell identitet och könstillhörighet är en självklarhet.

För mig betyder det mycket att skolan ska vara helt konfessionsfri och därför ska det inte finnas några religiösa friskolor. Barn har rätt till en värderingsfri och allsidig undervisning som vilar på vetenskaplig och beprövad grund.

Humanism för mig är demokrati, omtanke, likaberättigande, kritiskt tänkande och ett samhälle utan förtryck där människan under ansvar själv bestämmer över sitt liv.

 
Karen Kristensen, ledamot
Född och uppvuxen i Danmark och sedan 1995 bosatt i Sverige.

Jobbar deltid som problemhundskonsult i min egen firma. Jag gick med i Humanisterna för ett par år sedan och är engagerad i nätverket Kvinnliga Humanister.

För mig står Humanisterna först och främst för förnuft och upplysning. För vad händer i ett samhälle där fler och fler människor tror på det övernaturliga? Inför viktiga beslut söker människor vägledning av så kallade medium som påstår sig kunna kommunicera med andar.

Vi måste få tillbaka det sunda förnuftet som vår ledstjärna. Förnuftet leder till kunskap, trygghet och fred i sinnet.

 

Andrea Lang, ledamot
Malmöbo och kulturintresserad cineast. Arbetar som fritidspedagog på en särskola i Rosengård, Malmö där jag undervisar i idrott och hemkunskap.

Jag har varit med i Humanisterna i ca tio år och sitter mitt andra år i styrelsen.

Gick ur svenska kyrkan i mitten av 90-talet då jag läst en artikel för mycket om bakåtsträvande präster som försökt begränsa andra människors liv.

Har varit intresserad av religion sedan grundskolan och tyckt om att läsa om det och försöka förstå andra människor och kulturer. Dock har jag aldrig själv varit religiös. Tror på medmänsklighet och kärlek utan att någon hotar eller kräver det av mig.

Tycker att diskussionen om religiösa friskolor lyst med sin frånvaro många gånger i media.

 

Thommy M. Malmström, ledamot
Jag har alltid känt förvåning när jag träffat religiösa personer eller läst om religion. Mina funderingar har kretsat kring hur man klarar att få ihop tankar på gudar och religion rent logiskt? Jag har vänt och vridit på alla dessa argument och jag får det bara inte att gå ihop. Därför menar jag att det finns inget utanför det naturliga, hur gärna man än vill.

Humanist är jag sedan många år för att jag vill ha ett sekulärt alternativ till religiösa ceremonier och för att få ett konkret inflytande i livsåskådningsdebatten.

Östra Skåne är mitt ursprung för snart 55 år sedan, men sedan många år Lundabo med sambo och snart utflugna barn. Även skeptiker och republikan av rent logiska orsaker. Till yrket IT-arkitekt.

 
Beth Melander, ledamot

 

Hans Schiött, kassör
71-årig pensionerad ingenjör som håller igång min medmänskliga ådra i hjälporganisationen Lions och i Humanisterna och som håller i gång min tekniska ådra i min bostadsrättsförening.

Har alltid, från min vetenskapliga bakgrund, försökt hålla isär tro och vetande. Det gör mig till en ateist som gärna arbetar för att förbättra mänskliga rättigheter och för ett sekulärt samhälle.

 

Magnus Timmerby, kommunikation
Humanismen tar sig an livets stora frågor: mänsklighetens potential, naturens kapacitet, individens behov, vår gemensamma etik.

Synen på de frågorna brukar vara en mix av traditioner, mytbildning och tillfälligheter. Humanismen är ett försök att bygga en bättre grund att stå på, en stabil etisk plattform som i min tolkning vilar på två grundvärden: rationalism och medmänsklighet.

Den rationella komponenten innebär att vi omfattar öppen reflektion, kritiskt tänkande och en vetenskaplig kunskapssyn. Humanismen utgår från en naturlig värld istället för övernaturliga idéer. När polis och kommun anlitar spiritister och spökjägare, när Läkemedelsverket godkänner bluffmediciner, när samhällsbeslut baseras på rädsla och när mänskliga rättigheter lagstiftas bort med hänvisning till religiös etik, då protesterar jag som humanist och medborgare.

Den medmänskliga komponenten innebär att vi erkänner varje individs självständighet och integritet, hennes förmåga till förnuft och ansvarstagande, och hennes potential att leva ett hoppfullt och etiskt tillfredsställande liv. Humanister har en plikt att visa omtanke med sina medmänniskor världen över, inklusive kommande generationer.

Humanistisk etik är inte minst en framtidsfråga. Mänskligheten står inför svindlande tekniksprång inom konstgjord intelligens, medicin, genteknik, vapenindustri etc. Det duger inte att klamra sig fast vid vanföreställningar om hur världen fungerar. Istället bör vi utforska framtidens möjligheter och risker utifrån ett vetenskapligt kunskapsbygge och en öppen och framåtblickande diskussion.

 
Revisorer
Christina Björklund, revisor
Jan Sidén, revisorssuppleant

 
Valberedning
Kjell Arvedsson
Gunilla Larsson

 
Kongressombud
Årsmötet valde även sju medlemmar och tre reserver som ombud till förbundets nationella kongress i april.

One Response to Styrelsen 2012

  1. […] UPPDATERING: Nya styrelsen 2012 hittar du här. […]

Kommentera

