Styrelsen 2011

UPPDATERING: Nya styrelsen 2012 hittar du här.

Här är en presentation av styrelsen för Humanisterna Syd, vald på årsmötet den 7 mars 2011. Nedan även namn på revisorer och valberedning.

 

Gunnar Hjert, ordförande, officiant
71 år, översättare, fordom utbildningsadministratör vid Lunds universitet.

Humanism är för mig i första hand frihet från dogmer och vanföreställningar. Ett samhälle ska byggas på förnuft, kunskap, kultur och medmänsklighet. Vi ska visa tolerans mot oliktänkande men visa att det går att finna trygghet och glädje i tron på människans förmåga att skapa en värld av fred, solidaritet och tillit till varandra.

Jag tar officiantuppdrag (främst barnvälkomnanden och begravningar) i sydvästra och nordöstra Skåne.

 

Yvonne Rosén, vice ordförande
50 år, lärare/specialpedagog inom gymnasieskolan i Malmö

Aktiv inom Humanisterna sedan tre år tillbaka. Intresserad av frågor som rätten att själv bestämma över när och hur vi vill sluta våra liv. Jag ser gärna att frågor inom RTVD – Rätten till en värdig död lyfts upp till debatt.

HBT-frågor engagerar mig, ett samhälle där människors lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell identitet och könstillhörighet är en självklarhet.

För mig betyder det mycket att skolan ska vara helt konfessionsfri och därför ska det inte finnas några religiösa friskolor. Barn har rätt till en värderingsfri och allsidig undervisning som vilar på vetenskaplig och beprövad grund.

Humanism för mig är demokrati, omtanke, likaberättigande, kritiskt tänkande och ett samhälle utan förtryck där människan under ansvar själv bestämmer över sitt liv.

 

Kåge Klang, ledamot, officiant
54 år

Jag är bildkonstnär verksam på Österlen. Jag har vuxit upp i ett enkelt arbetarhem i Danderyd, utan någon närvaro av religion annat än konfirmationen. Jag tog senare ställning och gick ur kyrkan med hjälp av min prästkompis i lumpen. Själv har jag aldrig varit troende eller bekänt mig till någon religion. Jag uttalar mig inte heller som ateist. Det är en icke-fråga för mig. Däremot har det sociala livet något viktigt att förmedla. Där har de religiösa sekterna ett försprång.

Jag blev efter en hemsk kyrkobegravning övertygad om att vi måste kunna ha ceremonier som är gjorda för framtidens människor och att de enda som verkligen vill ta tag i detta är Humanisterna. Det ceremoniella ger våra liv ramar, innehåll och mening. Den nyfödde välkomnas till livet och vår gemenskap. De unga i vår humanistiska konfirmation bekräftas under vägen till att bli vuxen eller att i vigselakten välkomnas till sin partners släkt och vänner. I begravningsakten tar vi ett gemensamt avsked av den avlidne.

Ceremonin ger struktur åt livets faser och vi får möjlighet att förstå dess skeenden. I religionerna talar man ofta om att kunna återfödas till ett nytt och bättre liv. För en humanist gäller samma princip men med den skillnaden att det är just under detta enda liv som vi kan förändra och fylla med mening. Det ger rättvisa och suddar ut gränserna mellan alla individer, oberoende av kön, tro eller sexuell läggning.

 

Andreas Palmqvist, kassör
35 år, Grundskollärare

Humanism för mig är samma sak som frihet. Att se på världen som den är, befriad från övernaturliga förklaringar. Världen vi lever i är fantastisk nog ändå och förnuftet det bästa instrumentet att betrakta den.

Humanism är också en kamp för att alla ska få tro vad de vill utan att någon godtyckligt bestämmer vad alla ska tro på. Därför är kampen för det sekulära samhället och kampen mot de som använder vanföreställningar för att utnyttja andra människor en fråga av högsta prioritet.

Har suttit i Humanisterna Syds styrelse sedan grundandet och är ledamot i den nationella styrelsen. Var under många år konfirmationshandledare för den humanistiska konfirmationen.

När jag inte sysslar med humanismen och Humanisterna spelar jag gärna bridge, lyssnar på hårdrock eller dricker whisky.

 

Magnus Timmerby, kommunikatör
39 år, till vardags konsult i Lund.

Jag har så länge jag kan minnas haft en humanistisk världssyn, men det var inte förrän nyligen jag insåg hur viktig frågan om de mänskliga rättigheterna är och därför engagerade mig i Humanisterna.

Alla människor måste få ha rätt till vilken livsåskådning de vill. Den rätten ska vara garanterad och skyddad. Men det vi måste klara av är att säga stopp när religiösa idéer eller andra moraluppfattningar inkräktar på de mänskliga rättigheterna, eller när en religion försöker skaffa politisk makt över andra. Där ska vi dra gränsen.

Jag vill bekämpa alla former av vidskepelse, ovetenskaplighet och dogmatiska moralföreställningar. I bästa fall leder de till att folk blir lurade på pengar och förnuft, i värre fall till att människor dör av okunskap eller mördar andra utifrån rena vanföreställningar. Det händer varje dag. Det går att stoppa, med kunskap. Det duger inte att vi bygger viktiga samhällsbeslut på okunskap, rädsla och skrock. För mig handlar det om inget mindre än mänsklighetens framtid.

 

Eva-Marie Olsson, sekreterare
Jag är född i Malmö och har bott här i hela mitt liv, 51 år. Till vardags arbetar jag med friskvård som egenföretagare. Som liten gjorde jag redan klart för min omgivning att jag skall aldrig gifta mig. Sedan drygt 30 år lever jag som sambo och vi har tre gemensamma barn. 1981 gick vi ur kyrkan då det är inget vi tror på. Skilsmässan mellan kyrka/stat var en höjdpunkt i livet. Att leva i ett land som står på demokratins grunder utan inblandning av diverse gudar och ”heliga ” skrifter passar mig. Tro måste vara en privatsak som jag och mina barn har rätt att slippa. Tyvärr ser verkligheten inte ut så, därför är jag medlem i Förbundet Humanisterna.

Annars mår jag bra och lever livet med skogspromenader, stadspromenader och salta havsbad.

 

Karen Kristensen, ledamot
Född och uppvuxen i Danmark och sedan 1995 bosatt i Sverige.

Jobbar deltid som problemhundskonsult i min egen firma. Jag gick med i Humanisterna för ett par år sedan och är engagerad i nätverket Kvinnliga Humanister.

För mig står Humanisterna först och främst för förnuft och upplysning. För vad händer i ett samhälle där fler och fler människor tror på det övernaturliga? Inför viktiga beslut söker människor vägledning av så kallade medium som påstår sig kunna kommunicera med andar.

Vi måste få tillbaka det sunda förnuftet som vår ledstjärna. Förnuftet leder till kunskap, trygghet och fred i sinnet.

 

Andrea Lang, suppleant
50 år och boende i Malmö. Kulturintresserad cineast. Arbetar som fritidspedagog på en särskola i Rosengård, Malmö där jag undervisar i idrott och hemkunskap.

Jag har varit med i Humanisterna i snart tio år och är engagerad i nätverket Kvinnliga Humanister. Gick ur svenska kyrkan i mitten av 90-talet då jag läst en artikel för mycket om bakåtsträvande präster som försökt begränsa andra människors liv.

Har varit intresserad av religion sedan grundskolan och tyckt om att läsa om det och försöka förstå andra människor och kulturer. Dock har jag aldrig själv varit religiös. Tror på medmänsklighet och kärlek utan att någon hotar eller kräver det av mig.

Tycker att diskussionen om religiösa friskolor lyst med sin frånvaro många gånger i media.

 

Björn Tennfors, suppleant

 

Revisorer

Jörgen Karlsson, revisor
Christina Björklund, revisorssuppleant

Valberedning

Yvonne Jandréus
Bertil Östman
Kjell Arvedsson

 

Uppdaterat 20 apr 2011 med namn på revisorer och valberedning.

 

2 Responses to Styrelsen 2011

  1. Yrsa skriver:

    Äntligen!

    Så här ska en presentation se ut! Att styrelsen visar sig så charmerande är verkligen på tiden. Tack, valberedningen, bra jobbat. Tack, styrelsen för att ni vill verka brett i öppen och humanistisk anda. Andreas gjorde en bra insats på kongressen när ordningen vacklade så vi är med på riksnivå också. Med en sådan styrelse kommer vi att synas. Tack från Yrsa

Kommentera

