Meningen med livet

Meningen med livet?! 42? Denna fråga har ställts fler gånger genom tiden än andra, tror jag. Alla har nog ställt den men är det någon som fåt ett svar? Troligen inte för om det fanns ett svar så hade frågan upphört att vara befogad. Så vad är meningen med livet?

Spinoza skrev en gång: Den frie mannen mediterar inte över döden utan över livet. Fri är den som blivit renad från ångest, missunnelse och begär i tankens eld. Han har en bra tanke, denne Spinoza. Vi tänker för mycket på vad som skall hända sen, efter att vi dragit det sista andetaget. Varför denna tanke? Ingen vet, trots att många tror sig veta, vad som händer efter döden. Min tanke är att det händer ingenting. Montaigne sa: Vi grumlar livet genom omsorg om döden. Om vi har förstått att leva i lugn, skall vi också förstå att dö så. Det är min åsikt att döden visserligen är slutet, men inte målet för livet. Så klokt.

Meningen med livet är alltså inte döden. Det verkar absurt att längta efter döden. Rent ut sagt en suicid tanke. Ändå är det miljoner och åter miljoner människor som ser fram och ibland längtar efter döden. Inte att dö men den härlighet som sker efter döden. Himlen, Nirvana mm. Det är ett mål i sig att komma dit vilket bara kan gå genom döden. Jag förstår inte denna längtan efter egen död. Jag lever här och nu. Räcker inte detta. Varför skulle det inte räcka till?

Vem tjänar på att vi skall dö? Begravningsentreprenörens roll tänkte jag inte ta upp eller de som är aktiva i begravningsbranschen. Nej det är det som under livets gång tjänar på döden. Religionerna!! Mycket av religionerna bygger på att man skall dö. ”Herren Jesus dog på korset för oss” och därför springer kristna omkring med tortyrredskapsavbilder runt halsen. Hinduerna skall dö 9 gånger för att komma till Nirvana. Under tiden skall man veta sin plats och vara rädd för att efter döden inte flyttas upp i på stegen utan ned. Denna rädsla gör att ingen gör uppror utan man är tillfreds med sin lott. Korkat, otroligt korkat. Vem tjänar på detta? Religiösa samfund såklart. Det som leder samfunden är rika. En del på pengar, andra på makt och i många fall båda sakerna. Det fina med himlen osv är att ingen kan säga emot deras uppfattning. Ingen kan säga att det är lurendrejeri och nonsens med den enkla sanningen att ingen vet rent vetenskapligt. Då är samfundens tro upphöjd till vetande (uppenbarelser, tungomål meditation hallucination osv) och det går ju inte att bevisas som nonsens. Lika lite som förnuftiga personer som säger att livet tar slut kan bevisa att det är slut där. Här måste man fundera själv och valet för mig är enkelt. Jag längtar inte och ser definitivt inte fram mot min egen död. Jag lever nu och trivs med de med och motgångar jag har. När jag slutar leva så omvandlas jag till organiskt ämne som naturen återanvänder. Det är bra.

Alternativet, vilket är kittlande för fantasin är att svaret på frågan är 42. Har du inte läst Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams så har du missat en fantastisk bok som har samma sanningshalt som religionens avseende MENINGEN MED LIVET.

Leif Jonholm

27 Responses to Meningen med livet

  1. Eva-Marie skriver:

    Hur svårt på en skala kan det vara att ta reda på vad en förening står för innann man går med! ”Oj jag gick med i brukshundsklubben jag som ogillar hundar” hepp.

  2. Kristian skriver:

    En vän sade sig ha knäckt Adams gåta. Liftarens guide till galaxen började som radioteater och när ”42” uttalas så låter det väldigt likt ”for two”. Dvs. livets mening är att bilda och verka i par och det ligger nära till hands för både djur och elementarpartiklar. Ganska enkelt men så sant 🙂

Kommentera

